Visió i aprenentatge

Els problemes d’aprenentatge quan “el meu fill s’esforça molt”

Quantes vegades estem davant nens que s’esforcen i treballen, però facin el que facin no aconsegueixen retenir ni aprendre gran cosa? La dificultat en la lectura, escriptura i comprensió són tan evidents, que vam arribar a pensar que els nostres fills no arriben ni arribaran mai a ser com els altres.

A la nostra consulta arriben pares i nens en aquesta situació, i en la majoria de casos són nens amb dificultats o trastorns en el llenguatge, desorganització a nivell motor i escasses habilitats visuals. Amb un bon i constant treball, aquestes tres àrees es poden reordenar, aconseguint un bon desenvolupament intel·lectual, social i emocional del nen

Diferències entre tenir bé la Visió o Veure bé?

La visió és un conjunt d’habilitats que ens permeten interpretar, identificar i donar significat al que veiem. En canvi, Veure un 100% significa que l’agudesa visual és bona a 6 metres, però això no vol dir que tinguem les habilitats necessàries per a l’aprenentatge.

Com afecta la visió a l’aprenentatge en els nens?

Els problemes d’aprenentatge, algunes vegades es relacionen amb dificultats visuals, que poden tenir el seu origen en una incorrecta visió perceptual en el processament de la imatge, problemes en l’enfocament, la convergència o la coordinació entre els dos ulls, entre d’altres.

Se sap que una manca visual dificulta l’aprenentatge, ja que gran part dels coneixements s’adquireixen de forma visual. Per això, cal un examen de visió complet quan un nen comença a presentar dificultats des de primerenca edat.

Per exemple, perquè un nen no vegi doble al llegir ha de coordinar els seus ulls i convergir correctament, enfocar per veure-hi nítid i finalment moure els ulls de manera eficaç per no perdre’s durant la lectura. A més, perquè aconsegueixi una bona comprensió del que llegeix, cal que tingui unes correctes habilitats perceptives.

Si el nen té mancances en alguna de les seves habilitats visuals, pot tenir problemes d’aprenentatge, que es reflectiran en dificultats lectores i, per tant, el nen evitarà llegir.

Per què els pares no relacionen la visió amb la dificultat en l’aprenentatge?

Els problemes visuals no són tan evidents. El pare d’un nen que s’acosta massa a la televisió pensarà que el seu fill té miopia i el portarà a l’oftalmòleg, però hi ha altres problemes menys coneguts, com els de percepció visual, espacial o d’orientació, que no són detectables per un pare i en canvi, solen tenir una repercussió directa en la capacitat d’aprenentatge del nen.

De fet, per a la majoria de les persones és difícil pensar que un nen amb una bona agudesa visual però amb problemes d’aprenentatge, és perquè té un problema de visió. Per això, aconsellem en les edats d’aprenentatge, la necessitat d’una avaluació exhaustiva per un optometrista i no només una revisió estàndard de l’agudesa visual.

Quan podem associar problemes d’aprenentatge amb una mala visió?

A la següent taula, detallem certs signes, símptomes, comportaments o trastorns que presenten els nens amb problemes d’aprenentatge, derivats d’un problema de visió.

Símptomes comuns

Característiques o causes comuns

Veu borrós

Es frega els ulls amb freqüència

Desvia un ull

Hipermetropia i/o astigmatisme
Mou el cap quan llegeix

Té una comprensió lectora lenta

Canvia l’ordre de les paraules o lletres

Segueix amb el dit quan llegeix

Perd el punt, salta de línia

Problemes de moviment ocular
Es tapa un ull

Posició del cap de torticoli

S’acosta molt quan escriu i gira el cap anul·lant un dels ulls

Problemes de visió binocular, el que no permet coordinar els ulls junts amb eficàcia (estrabisme, problemes de fusió, estereopsi, ambliopia o ull gandul)
S’acosta molt al paper

Es queixa de visió borrosa

Pobre comprensió lectora

Se li cansen els ulls

Li fa mal el cap quan llegeix

Problemes d’enfocament
Confon paraules que comencen de manera similar

Té dificultat per reconèixer lletres

No distingeix entre la idea principal i els detalls

Problemes per aprendre conceptes bàsics, mida, magnitud i posicionament

Problemes de percepció visual de formes
Problemes per visualitzar el que llegeix

Pobre comprensió lectora

Problemes de conceptes matemàtics

Pobre representació del material

Problemes de memòria visual
Escriptura i dibuix descuidat

No es manté sobre la línia

Pobre habilitat per copiar

Pot respondre oralment, però no per escrit

Problemes en la integració visual-motora
Problemes per aprendre la dreta i l’esquerra

Inverteix lletres, nombres i paraules

Problemes per escriure i recordar lletres i números.

Dificultat en la lateralitat i la direccionalitat
No sap estar quiet

Es posa dret sense adonar-se i una motivació

Es cau de la cadira

És maldestre

No li agraden els esports d’equip

No sap agafar el llapis

Pobre integració motora

Quan podem associar problemes d’aprenentatge amb una mala visió?

A la següent taula, detallem certs signes, símptomes, comportaments o trastorns que presenten els nens amb problemes d’aprenentatge, derivats d’un problema de visió.

Símptomes comuns

Característiques o causes comuns:


Veu borrós.
Es frega els ulls amb freqüència.
Desvia un ull.
Hipermetropia i/o astigmatisme.
Mou el cap quan llegeix.
Té una comprensió lectora lenta.
Canvia l’ordre de les paraules o lletres.
Segueix amb el dit quan llegeix.
Perd el punt, salta de línia.
Problemes de moviment ocular.
Es tapa un ull.
Posició del cap de torticoli.
S’acosta molt quan escriu i gira el cap anul·lant un dels ulls.
Problemes de visió binocular, el que no permet coordinar els ulls junts amb eficàcia (estrabisme, problemes de fusió, estereopsi, ambliopia o ull gandul).
S’acosta molt al paper.
Es queixa de visió borrosa.
Pobre comprensió lectora.
Se li cansen els ulls.
Li fa mal el cap quan llegeix.
Problemes d’enfocament.
Confon paraules que comencen de manera similar.
Té dificultat per reconèixer lletres.
No distingeix entre la idea principal i els detalls.
Problemes per aprendre conceptes bàsics, mida, magnitud i posicionament.
Problemes de percepció visual de formes.
Problemes per visualitzar el que llegeix.
Pobre comprensió lectora.
Problemes de conceptes matemàtics.
Pobre representació del material.
Problemes de memòria visual.
Escriptura i dibuix descuidat.
No es manté sobre la línia.
Pobre habilitat per copiar.
Pot respondre oralment, però no per escrit.
Problemes en la integració visual-motora.
Problemes per aprendre la dreta i l’esquerra.
Inverteix lletres, nombres i paraules.
Problemes per escriure i recordar lletres i números.
Dificultat en la lateralitat i la direccionalitat.
No sap estar quiet.
Es posa dret sense adonar-se i una motivació.
Es cau de la cadira.
És maldestre.
No li agraden els esports d’equip.
No sap agafar el llapis.
Pobre integració motora.

El diagnòstic. Com saber si un nen té dificultat en el desenvolupament de l’aprenentatge per un problema de visió?

Quan estem davant algun dels símptomes o trastorns explicats en el punt anterior, no són suficients els controls rutinaris del col•legi o el pediatre, cal realitzar un examen exhaustiu de la visió per part d’un optometrista especialitzat en desenvolupament infantil.


Teràpia o tractament per a l’aprenentatge infantil

Primer és necessari un bon diagnòstic motor i visual per identificar les mancances en el desenvolupament motor i visual del nen. Amb aquesta anàlisi podrem dissenyar un tractament personalitzat de durada a concretar segons el cas, que consistirà en la combinació de les diferents tècniques que es considerin necessari, com ara graduar la vista, tractaments auditius, teràpia visual, tècniques de desenvolupament motor i lateralitat o reflexos primitius, entre d’altres.

Resol els teus dubtes o sol•licita una cita

Truca’ns al +34 93 456 49 82 / +34 649346647 si ho prefereixes, ompla el formulari:

He llegit i accepto la Política de Privacitat i Protecció de Dades